Jom Jadi Geng

30 April 2012

OCAS Butik Fesyen Pertama di Langkawi

Bukan sesuatu yang mustahil jika suatu hari nanti Pulau Langkawi bakal dikenali sebagai sebuah hab fesyen di rantau ini. Pembukaan Oriental Concept Apparel Store (OCAS) yang pertama di Malaysia baru-baru ini di Oriental Village, Langkawi bagaikan nadi penggerak awal ke arah impian tersebut.

Seperti yang diperkatakan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA), Tan Sri Khalid Ramli, ketika menyempurnakan upacara prapembukaan pusat fesyen tersebut baru-baru ini, OCAS Langkawi adalah pusat fesyen yang pertama.

Ia bakal menjadi katalis untuk menarik lebih ramai peniaga dan pelabur yang berkaitan dengan produk fesyen Langkawi, sekali gus menyumbang kepada perkembangan industri fesyen di sekitar pulau tersebut.

Turut hadir pada majlis pelancaran tersebut ialah Pengarah Urusan, Lada Eco-Tourism Sdn. Bhd., Ali Makkit.

Hampir 30 pereka yang terdiri daripada pereka terkenal dan pereka muda tempatan bakal menempatkan produk mereka di OCAS.

Mereka juga merupakan barisan pereka di bawah naungan Persatuan Pereka Bumiputra (BDA). Antara pereka yang menyertai cabaran OCAS pada peringkat awal ialah Datuk Radzuan Radziwill, Bon Zainal, Salikin Sidek, Datin Norjuma, Amir Luqman, FiziWoo, Lofa Shoes oleh artis dan personaliti terkenal Neelofa, Mistio Vintage oleh Fairuz Ramdan, Melvin Shah, Indah Hias dan Zattera Apparel oleh Mira Adriatie, Ramond Zack dan WanPa.

Tumpuan pelancong

“Kini terdapat purata 3,500 hingga 5,000 pelancong tempatan dan asing melawat Oriental Village untuk menaiki kereta kabel Langkawi setiap hari. Merekalah sasaran bagi produk yang dijual di OCAS ini. Orang yang melancong lazimnya akan membeli-belah.

“Pulau Langkawi cukup terkenal dengan produk bebas cukai barangan rumah dalam kalangan masyarakat Malaysia. Walaupun ada produk fesyen yang dijual tetapi peratusannya amat kecil berbanding produk barangan rumah,” tegas Khalid.

Usaha LADA ini diharapkan dapat menarik lebih ramai pelabur baik di dalam mahupun luar negara untuk melabur di dalam industri fesyen di Langkawi.

Rata-rata ahli BDA yang menyertai OCAS menganggap kolaborasi antara LADA dan BDA adalah satu usaha bijak agensi kerajaan tempatan dalam membantu dan menyediakan platform serta peluang bagi pereka-pereka bumiputera yang berbakat.

Dengan adanya kerjasama terbaharu ini, BDA melihat OCAS sebagai peluang bagi mempromosi dan mengetengahkan outlet-outlet BDA Concept kepada para pembeli global.

“OCAS merupakan outlet pertama yang terbesar di Malaysia, yang mempromosi dan menjual koleksi rekaan fesyen hasil sentuhan 30 pereka menjelang bulan Julai ini. Perniagaan jualan di OCAS terbahagi kepada dua fasa iaitu fasa prapembukaan pada bulan Mei 2012 dan fasa kedua sempena pembukaan rasminya pada bulan Julai 2012,” jelas Ali Makkit.

Perancangan rapi

Untuk fasa kedua, dijangka beberapa jenama gah bumiputera seperti Datin Sharifah Kirana, Noni Ryenders yang kini beroperasi di London, Hazree Wahid, Rahman Saif, I Love Wirda, Jarumas Batik, Hasfitri Yusof dan Pretty Lulu akan mempamerkan koleksi mereka di OCAS.

Selain pakaian, pereka-pereka ini juga menghasilkan perhiasan kepala dan tas tangan malam manakala jenama Suhara pula menghasilkan rekaan aksesori kostum serta barang perhiasan berharga.

Dengan keluasan lebih daripada 3,600 kaki persegi (334 meter persegi), OCAS menawarkan pengalaman beli-belah yang menarik kepada para pelancong.

Mereka boleh membeli pelbagai koleksi bergaya dengan sentuhan cita rasa tersendiri oleh para pereka terkenal tempatan serta barisan pereka fesyen yang kini pantas menjadi jenama-jenama popular.

OCAS sulung ini menduduki tiga lot kedai di kompleks tersebut. Melalui tingkap kaca yang luas, hias letak di tingkap pamer yang menawan dan moden serta skim warna segar, ia mudah menambat para pengunjung yang lalu-lalang di kawasan tersebut untuk mengalih tumpuan mereka.

Susun letak dalaman yang ringkas dan mementingkan konsep kemas, rapi dan fungsi, pastinya memberikan pengalaman indah membeli-belah.

Para penggemar dan pembeli fesyen Malaysia akan mendapati koleksi-koleksi yang dipamerkan bukan saja bergaya dan bermutu tinggi bahkan ia mempamerkan ciri-ciri hidup serta budaya Malaysia.

Produk kraf tangan

Bagi memenuhi cita rasa pelancong yang sentiasa mencari produk bercirikan kebudayaan masyarakat Malaysia, pelbagai rancangan sedang diusahakan. Antaranya menyediakan produk kraf tangan menarik yang mempunyai elemen dan bercirikan kebudayaan negara seperti produk daripada batik, songket dan tenun.

Terdapat pelbagai rekaan fesyen dijual di OCAS antaranya kasut, beg, tudung, pakaian tradisional Melayu hingga ke pakaian sedia dipakai. Ia dijual dari harga RM50 hingga RM500.

Kolaborasi antara OCAS, LADA-Eco Tourism Sdn. Bhd. (LETSB) dan Bumiputra Designers Association (BDA) ini dijangka mewujudkan lebih banyak usaha dan aktiviti yang dirancang untuk menggiatkan industri pelancongan di Oriental Village dan Kereta Kabel Langkawi khususnya, serta pembangunan ekonomi di Langkawi secara keseluruhannya.

Komitmen LETSB untuk menerajui pelan tindakan LADA dalam usaha merealitikan Langkawi sebagai Hab Membeli-belah Bebas Cukai bagi pelancongan, kini berada di landasan yang tepat.

“OCAS dijangka menjadi pusat beli-belah dan gaya hidup yang secara tidak langsung menjadi pemangkin kepada program pembangunan Langkawi. Kerjasama dengan BDA pula akan terus mengukuhkan aspirasi LADA untuk mengetengahkan bakat-bakat tempatan dan industri fesyen negara kepada dunia melalui fesyen dan pelancongan,” tambah Khalid.

Menjelang musim perayaan Aidilfitri, OCAS bakal menghimpunkan lebih banyak produk fesyen dan koleksi Aidilfitri. Bagi para penggemar fesyen dan bagi yang ingin mencari kelainan di dalam himpunan pakaian raya 2012, pastikan anda berkunjung ke sini untuk mendapatkan trend corak, potongan serta warna terkini untuk musim perayaan tahun ini.


Dipetik dari : www.kosmo.com.my

20 April 2012

Bukan Sekadar Cantik Pada Wajah

Memiliki kecantikan fizikal bukanlah kayu ukur yang membolehkan seseorang dinobatkan sebagai Ratu Festival Menuai Sedunia (WHF). Lebih penting, ia perlu diseimbangkan dengan kecantikan peribadi dan sikap.

Justeru, tidak hairanlah juara Miss WHF 2012 yang dinobatkan baru-baru ini, Magrina Awing George, 19, menolak andaian bahawa seseorang ratu cantik itu perlu memiliki kecantikan fizikal semata-mata untuk memenangi pertandingan seumpama itu.

“Kemenangan seseorang tidak hanya bergantung kepada kecantikan fizikal kerana sikap dan komitmen untuk bersaing dalam pertandingan Miss WHF 2012 itu juga penting,’’ katanya kepada Stailo! ketika ditemui baru-baru ini.

Gadis kacukan Iban dan Kayan itu merupakan antara 14 orang peserta akhir yang bersaing dalam sembilan kategori termasuk kategori Miss WHF 2012. Acara tersebut berlangsung penuh meriah di Kampung Budaya Sarawak pada 26 Mei lalu.

Ketika pengacara majlis mengumumkan namanya sebagai juara Miss WHF 2012, Magrina mengakui dia benar-benar terkejut dan tergamam.

“Memang saya sangat terkejut dan langsung tidak menjangkakan kemenangan tersebut kerana sebelum itu saya hanya menyasarkan untuk meraih kemenangan bagi kategori Miss Fitness,’’ ujarnya terharu.

Magrina yang berasal dari Long Laput, Ulu Baram di Miri pada sebelah ibu dan Kanowit di Sibu bagi sebelah bapa berkata, faktor kemenangannya mungkin kerana komitmen yang tinggi sepanjang menyertai pertandingan itu.

Selama dua bulan menjalani latihan untuk pertandingan tersebut, dia sentiasa menjaga disiplin, penampilan diri, sentiasa bersikap baik, tidak mementingkan diri sendiri dan mengambil berat terhadap peserta-peserta lain meskipun mereka bersaing sesama sendiri.

Anak kedua daripada lima beradik ini juga menyifatkan dirinya seorang yang ringan tulang dan gemar membantu mereka yang dalam kesusahan.

Pelajar lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) ini gembira menyertai Miss WHF 2012 kerana berpeluang menimba banyak pengalaman baharu.

Magrina juga melahirkan rasa teruja dengan kehadiran Miss Malaysia 2010/2011, Nadia Heng Mind Dern pada malam kemuncak Miss WHF 2012. Beliau menyifatkan kehadiran Nadia telah membakar semangat semua para peserta untuk melakukan yang terbaik.

“Nadia sangat cantik dan saya begitu teruja apabila mengetahui beliau hadir pada malam tersebut. Malah, kehadirannya itu telah menjadikan Miss WHF 2012 ini semakin berprestij,’’ katanya yang fasih bertutur dalam lima bahasa iaitu bahasa Iban, Kayan, Melayu, Inggeris dan Mandarin.

Lanjut pengajian

Menyentuh mengenai perancangan masa depan, Magrina mahu melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah dalam bidang komunikasi massa atau sumber manusia di Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

“Saya masih menunggu tawaran untuk melanjutkan pengajian ke institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan berharap dapat memasuki Unimas,’’ ujar Magrina yang berhasrat untuk menyertai pertandingan Miss Borneo pada bulan Oktober ini.

Pencarian Miss WHF 2012 yang berlangsung sejak bulan Mac lalu menerima 120 penyertaan. Bagaimanapun, penganjur acara tersebut, Kampung Budaya Sarawak (SCV) menyaring hanya 60 peserta terbaik.

Pada 24 Mac lalu, seramai 15 daripada 60 peserta berkenaan telah dipilih untuk bersaing ke peringkat akhir. Bagaimanapun, salah seorang peserta terpaksa menarik diri lalu menjadikan peserta akhir Miss WHF 2012 hanya seramai 14 orang.

Penaja utama Miss WHF 2012 ialah jenama haruman One Drop Perfumes manakala akhbar Kosmo! menjadi rakan media rasmi. WHF 2012 dianjurkan sempena sambutan Hari Gawai pada setiap 1 dan 2 Jun oleh masyarakat Dayak di Sarawak.

Hampir kecewa

Sementara itu, peserta termuda dan pemenang tempat kedua Miss WHF 2012, Gracia Vicky Chua, 18, mengakui agak kecewa pada peringkat awal kerana namanya langsung tidak menjuarai mana-mana kategori yang dipertandingkan.

Menurut gadis kacukan Iban dan Cina ini, pada masa itu dia hanya memikirkan mungkin akan pulang dengan tangan kosong. Apatah lagi, kategori yang menjadi sasarannya iaitu Miss Talent dimenangi orang lain.

Bagaimanapun, apabila pengacara majlis iaitu Iwan Dasri mengumum namanya sebagai pemenang tempat kedua, gadis yang berasal dari Kampung Entingan, Kota Samarahan itu nyata terkejut.

“Saya tidak percaya pada mulanya kerana saya tidak meletakkan sebarang harapan bagi kategori utama,” katanya yang menyambut Hari Gawai di Rumah Panjang Gran A di Sri Aman.

Anak ketiga daripada empat beradik itu memberitahu, dia tidak pernah menyertai mana-mana pertandingan ratu cantik sebelum ini. Bagaimanapun, Gracia tidak menafikan telah belajar banyak perkara baharu sepanjang menyertai pertandingan tersebut.

Buat masa ini, Gracia sedang menunggu keputusan temu duga Suruhanjaya Perhidmatan Awam (SPA) bagi jawatan inspektor kesihatan. Pada masa yang sama, dia memasang impian menjadi penghibur dan berkecimpung dalam industri penyiaran.

Berulang-alik

Sementara itu, pelajar Farmasi dari Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kara Karissa Simon, 23, yang diumumkan sebagai pemenang ketiga Miss WHF 2012 pula tidak menyangka dengan kemenangan yang diraihnya.

Jelas Kara, dia kurang bersungguh-sungguh jika dibandingkan dengan peserta lain. Sehinggakan, sehari sebelum pertandingan akhir dia merasakan masih belum bersedia sepenuhnya.

Menurut Kara, pada peringkat awal, ibunya tidak begitu gembira dengan penyertaannya dalam Miss WHF kerana ia banyak melibatkan kos untuk berulang-alik ke tempat latihan setiap hari.

“Bagaimanapun apabila diumumkan sebagai pemenang tempat ketiga Miss WHF, keluarga saya pula melahirkan rasa gembira dengan kejayaan itu,’’ kata anak sulung daripada tiga beradik ini yang baru selesai menjalani latihan praktikal di Hospital Umum Sarawak (HUS).

Kara yang berasal dari Kampung Seratau, Kuching memberitahu, Miss WHF merupakan platform yang baik untuk mencungkil dan mengetengahkan bakat anak-anak tempatan ke peringkat yang lebih tinggi.

Dia juga menyifatkan pertandingan tersebut banyak memberi pendedahan kepada para peserta mengenali kebudayaan masyarakat di Sarawak.

“Saya sendiri misalnya, tidak banyak yang saya ketahui mengenai adat budaya etnik-etnik di Sarawak termasuklah kaum saya sendiri. Kini, saya mula mempelajari mengenainya termasuklah pakaian tradisional,’’ kata gadis berketurunan Bidayuh itu.


Dipetik dari : www.kosmo.com.my

10 April 2012

Konsep Ceria di Starhill Gallery

Minggu Fesyen Starhill Gallery, Bukit Bintang, Kuala Lumpur, sekali lagi muncul dengan koleksi busana musim bunga/panas 2012. Pastinya, ia berita baik buat pencinta fesyen yang meminati seleksi pakaian yang berasaskan warna terang dan bermotif ceria.

Selain menampilkan himpunan fesyen daripada jenama antarabangsa seperti John Galliano, Jean Paul, Pollini dan Roberto Cavalli, pusat beli-belah Starhill Gallery yang berdiri gah di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur itu turut menyediakan busana jenama tempatan.

Antaranya, label Khoon Hooi yang diasaskan oleh pereka fesyen kelahiran Parit Buntar, Perak dan Jendela KL iaitu jenama yang memartabatkan fabrik batik dalam persada fesyen Malaysia serta peringkat antarabangsa.

Menarik mengenai Minggu Fesyen Starhill Gallery tersebut adalah para tetamu yang mula memenuhi ruang legar seawal pukul 6 petang telah disajikan dengan pertunjukan fesyen yang didominasi palet warna ceria dan terang serta motif bunga, polka dot, jalur serta batik.

Bagi jenama Khoon Hooi yang mengangkat tema Blossom, koleksi gaun koktel dan pakaian santai meraih perhatian. Sentuhan feminin dan romantis dalam setiap rekaannya begitu menyerlah dengan adanya taburan bunga seni lipatan kertas Jepun (origami) dan teknik sulaman.

Menurut Khoon Hooi, koleksi Blossom diinspirasi daripada puisi puitis nukilan, Lydia M. Child. Puitis indah itu menceritakan tentang bunga-bungaan yang menjadi dambaan golongan jejaka. Namun, malangnya tidak semua lelaki itu memahami erti sebenar, sifat dan karakter bunga dengan baik.

Sementara itu, Jendela KL pula tidak pernah gagal menampilkan himpunan pakaian berasaskan batik berwarna-warni yang segar dan funky. Inisiatif dan kreativiti yang dibawa oleh Jendela KL dalam memartabatkan fabrik batik nampaknya berhasil.

Kesemua koleksi fesyen stail kasual dan moden jenama Jendela KL tampak menawan dan elegan. Secara tidak langsung, ia menunjukkan bahawa fabrik batik tidak lagi terhad untuk menghasilkan busana tradisional, malah gaya kontemporari yang diserlahkan diterima baik dan mendapat tepukan daripada para tetamu yang hadir.

Dalam pada itu, pentas fesyen turut dimeriahkan dengan kehadiran barisan model profesional yang mengatur langkah dalam persalinan busana jenama M Missoni. Bersesuaian dengan musim bunga/panas 2012, jenama berkenaan sengaja memilih tema retro zaman 60-an dan 70-an, memandangkan pada era itu kebanyakan fesyen hadir dalam warna terang.

Selain merah dan ungu, fesyen M Missoni turut menggunakan nuansa biru, hijau, kuning, jingga dan merah hati. Dari segi cetakan pula, motif burung merah, corak kulit zirafah, zebra dan garis-garis halus pada kulit gajah.

Dalam pada itu, jenama Kenzo yang dikendalikan artistik berbakat, Kenzo Takada, pula lebih gemar bermain dengan paduan warna terang yang pelbagai pada sehelai pakaian. Tumpuan jenama Kenzo nampaknya tidak tertumpu pada motif bunga semata-semata, sebaliknya bereksperimen dengan fabrik cetakan jalur konsep ala etnik.

Dipetik dari : www.kosmo.com.my