Jom Jadi Geng

05 February 2011

Baju Kurung Kain Kapas

Pakaian tradisional seperti baju kurung sentiasa menawan untuk digayakan pada bila-bila masa dan di mana jua. Tidak hanya digayakan tatkala menyambut kedatangan Syawal, hari ini baju kurung selesa digayakan ketika ke pejabat mahupun menghadiri majlis-majlis rasmi atau korporat.

Biarpun dengan kehadiran pelbagai pakaian lain yang lebih moden di pesada dunia fesyen hari ini, namun baju tradisional itu juga selalunya yang dicari.

Uniknya, hari ini dengan kehadiran banyak fabrik di pasaran tekstil, baju kurung turut dihasilkan daripada pelbagai jenis kain mengikut cita rasa serta perkembangan terkini fesyen tanah air.

Jadi hari ini terdapat baju kurung yang dijahit menggunakan pelbagai fabrik dan yang terbaru ialah penggunaan kain kapas jenis yang biasa digunakan bagi baju T yang berkualiti tinggi.

Menurut pemilik Ilham Muslimah, Sharifah Norita Syed Abdullah, dia memilih fabrik yang berkualiti tinggi dalam penghasilan baju kurung kali ini kerana bahan dari kapas semakin mendapat permintaan tinggi.
"Harganya juga tidak terlalu mahal selain selesa dipakai.

''Sebenarnya kain kapas ini amat berbeza dengan kain kapas lain terutama dari segi kualiti dan corak.
''Bila tengok sepintas lalu ia tidak nampak seperti kain kapas kerana ia jenis yang biasa digunakan bagi pembuatan baju T. Jadi kain jenis ini lebih selesa dipakai, tidak panas dan menyerap peluh.

''Jenis kain ini juga lembut dan sekali gus menjadikan si pemakainya tanpa cantik kerana sesiapa sahaja yang memakainya, ia akan terletak elok,'' katanya.

Diberi sentuhan warna-warna lembut dan terang seperti merah, biru, ungu dan putih secara tidak langsung ia menampilkan keceriaan.

Lebih istimewa, koleksi tersebut cukup bersopan dan menawan dan sudah pasti ia sesuai digayakan oleh mereka yang bertudung.

Koleksi ini juga turut menampilkan kolar teluk belanga dengan butang bungkus yang boleh dibuka.
Hujung lengan lazimya dibuat lepas biasa dan tidak ketinggalan koleksi kali ini turut mempunyai poket di sisi baju.

Seperti yang diperlihatkan, busana yang ditawarkan Ilham Muslimah nampak lebih cantik dengan corak-corak halus pada fabrik yang ditampilkan.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment