Jom Jadi Geng

25 February 2011

Kerjaya Mahu Pun Akademik, Wanita Terbukti Lebih Menyerlah

Dalam era yang serba moden ini, wanita tidak lagi menjadi suri rumah sepunuh masa. Majoriti wanita mempunyai kerjaya dan sangat cemerlang dalam pencapaian akademik berbanding lelaki.

Perkara ini tidak dapat disangkal kerana sudah terbukti ramai wanita kini menjawat jawatan tinggi baik dalam sektor swasta mahupun kerajaan. Tidak kurang juga kecemerlangan wanita dalam perniagaan. Selain itu, semakin ramai golongan Hawa berjaya menempatkan diri di pusat pengajian tinggi dan tamat belajar dengan keputusan yang membanggakan.

Senario ini secara terangterangan menunjukkan wanita semakin menyerlah dalam segala bidang berbanding lelaki. Namun dalam kecemerlangan tersebut, wanita harus sedar fitrah mereka sebagai orang kedua dalam keluarga selepas suami. MW menemu bual Pakar Motivasi dan Kaunseling dari Klinik Hushim Motivation and Counselling Consultantsy, Tuan Haji Hushim Salleh bagi mendengar pandangan beliau mengenai perkembangan tersebut.

MW juga mendapatkan komen penceramah terkenal, Ustaz Wan Akashah Wan Abdul Hamid mengenai kedudukan wanita di sisi agama. MW turut menyiarkan tip bagaimana wanita berjaya dalam kerjaya dapat menyesuaikan diri sebagai isteri dan ibu di rumah. Ikuti komen mereka.

Lelaki lemah buat keputusan terbaik

Tuan Haji Hushim Salleh tidak menolak andaian wanita kini lebih dominan daripada lelaki. Ini bertepatan dengan situasi masa kini yang wanita kebanyakannya menguasai segala bidang termasuklah pendidikan, pekerjaan, rumah tangga dan sebagainya lagi.

“Saya memang setuju dengan pendapat ini kerana banyak kes yang di lihat ini menjurus ke arah wanita lebih dominan. Ini disebabkan sesetengah lelaki atau suami tidak boleh menjadi ketua keluarga sekali gus menjadi model dalam sesebuah rumah tangga.

“Ini berlaku kepada lelaki yang lemah dan tidak boleh membuat keputusan terbaik. Malah, kalau kita lihat sejak dulu lagi, trend wanita menguasai sistem pendidikan sudah berlaku sejak dahulu lagi jika dibandingkan dengan kaum lelaki.

“Begitu juga dengan jawatan-jawatan tinggi kini sudah nampak ramai wanita yang memangkunya. Sekali gus menyebabkan wanita turut menguasai hal rumah tangga terutama dalam membuat keputusan.

“Pun begitu, dominan amat subjektif dan lebih luas skopnya. Oleh itu, kita tidak boleh memandang dari satu sudut sahaja. Kita perlu lihat cara pembawaan dan bagaimana wanita itu sendiri membina personaliti dirinya sendiri. “Kita tidak boleh mengatakan berlaku ‘Queen Control’ dalam rumah tangga apabila wanita membuat keputusan. Ini kerana

suami atau lelaki itu sendiri tidak boleh atau lemah dalam membuat keputusan, jadi dia menyerahkan kepada isteri untuk melakukannya.

“Apa lagi jika ini berlaku kepada wanita yang sejak awal melatih diri untuk tampil lebih yakin, tegas, kuat dan bijak dalam segala hal. Apabila bertemu jodoh dengan lelaki yang agak lemah, jadi secara tidak langsung, lelaki itu akan menyerahkan kepada si isteri untuk membuat keputusan kerana dia merasakan itu yang terbaik,”ulas Tuan Haji Hushim ketika di minta memberi pendapat mengenai isu berkenaan.

Komunikasi dua hala

Tambah Tuan Haji Hushim lagi, wanita kini banyak memen tingkan keteram pil an diri, ber karisma serta berke yakinan. Perum pamaan menyata kan, tangan yang mengayun buaian bisa menggoncang dunia. Tidak hairanlah jika dikata kan wanita kini lebih mendominasi dalam sesuatu hal.

“Wanita yang dilihat lebih dominan ini dise bab kan mereka mempunyai visi serta hala tuju dalam sesuatu perkara. Dalam rumah tangga misalnya, dia akan merancang terlebih dahulu sebelum melaksanakan atau membuat keputusan.

“Tidak terkecuali ada yang membimbing suami yang tidak dapat menjalankan tanggung jawab sebagai ketua keluarga. Ini bagus kerana dalam rumah tangga kena ada memberi dan menerima. Cuma, pendekatan yang di ambil harus bijak dan tidak menyebabkan timbul ketidakpuasan hati pada mana-mana pihak.

“Tidak dinafi kan ada sesetengah suami atau lelaki tidak boleh menerima keadaan di mana isteri atau wanita yang membuat keputusan, tetapi ada juga senang dengan keadaan tersebut. Ada yang melihat isteri lebih bijak dalam mengatur hala tuju rumah tangga, jadi suami mengikut sahaja.

“Ini bukan bermakna isteri mahu mengambil alih tanggung jawab suami sebagai ketua keluarga. Setinggi mana sekalipun pangkat mahupun jawatan isteri dalam sesebuah syarikat tidak boleh menandingi jawatan suami sebagai ketua keluarga.

“Ini kerana, suami tonggak keluarga manakala isteri adalah pembantu. Oleh itu, saya menekankan soal komunikasi dua hala antara suami isteri amat penting dalam keharmonian rumah tangga mereka.

“Dalam apa jua situasi sekali pun, dominan berbeza dengan ‘Queen Control’ kerana wanita yang dominan masih menghormati suami dan tahu batas-batasnya sebagai isteri. Dominan memang wujud dalam masyarakat serta rumah tangga, tetapi ia tidak boleh dikategorikan sebagai ‘Queen Control’.

“Malah, isteri atau wanita dominan berlaku bila mana suami atau seseorang lelaki tidak mampu untuk membuat keputusan sehingga menampakkan penguasaan lebih wanita itu. Kita juga perlu lihat pro dan kontra apabila wujudnya situasi wanita lebih dominan supaya tidak timbul masalah di kemudian hari.

“Bagi wanita sendiri, mereka kena tahu sejauh mana peranan mereka sebagai isteri, ibu dan juga ketua sekiranya memegang jawatan tinggi di dalam syarikat. Itu tidak bermakna mereka boleh mengarah suami seperti mana mereka melakukannya di pejabat, sebaliknya mereka kena hormat dan patuh pada suami.

“Dalam segala hal, kena sentiasa berbincang jadi dari situ akan membina hubungan erat selain memacu rumah tangga lebih harmoni,” ujar Tuan Haji Hushim dengan panjang lebar sebelum mengakhiri perbualan.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment