Jom Jadi Geng

06 February 2014

Kelainan Su Warong Nasi Kerabu

Bagi sesetengah pengunjung, tidak lengkap sekiranya kunjungan ke Kelantan tanpa mencuba keenakan nasi kerabu yang merupakan makanan tradisi negeri Cik Siti Wan Kembang.

Malah bagi mereka yang tidak pernah berkunjung ke negeri ini mungkin agak janggal dengan tradisi masyarakat Kelantan yang lebih mengutamakan menu 'berat' seperti nasi kerabu mahupun nasi berlauk untuk sarapan.

Justeru, merasai nikmat sarapan di Kelantan adalah satu perkara yang wajib dilakukan jika bercuti ke negeri itu.

Su Warong Nasi Kerabu yang terletak di Batu 11 Ketereh dan berada di tepi jalan utama antara Machang ke Kota Bharu adalah destinasi paling tepat untuk disinggahi.

Hidangan nasi kerabu di warung ini pasti tidak mengecewakan.

Warung ini telah menyediakan resipi nasi kerabu sejak turun temurun yang dimiliki oleh Wan Rahmah Wan Daud, 54. Beliau telah memulakan perniagaan sejak 15 tahun lalu.

Menurut Wan Rahmah, selain popular dengan hidangan nasi kerabu daging serta ayam bakar, warungnya turut menyediakan nasi berlauk ikan dan ayam gulai yang mendapat permintaan pelanggan.

Malah ujarnya, pilihan sarapan di Su Warong Nasi Kerabu sangat berpatutan dengan pelbagai jenis lauk seperti daging bakar, ayam bakar, ikan goreng, jeruk bawang, telur masin, solok lada dan sebagainya untuk memenuhi selera setiap pelanggan.

"Di sini, kami menyediakan pelbagai jenis pilihan dengan harga serendah RM3 sepinggan untuk hidangan biasa sehingga RM6 bagi campuran pelbagai lauk," katanya ketika ditemui S2.

Jelas Wan Rahmah, menjaga hati pelanggan adalah perkara yang amat dititikberatkan olehnya kerana ia cukup penting bagi menarik lebih ramai pengunjung ke warungnya.

Selain itu, dia turut mementingkan kebersihan bahan mentah serta bekalan halal agar makanan yang dihasilkan lebih berkat serta tidak memudaratkan pelanggan.

"Biasanya, pelanggan yang berkunjung ke sini terdiri daripada penduduk setempat serta pengunjung luar dari Kelantan yang ingin merasai hidangan nasi kerabu.

"Oleh sebab itu, setiap hari saya akan mendapatkan bekalan bahan mentah yang segar bagi menjamin kualiti hidangan serta menghargai pelanggan yang datang dari jauh semata-mata untuk menjamu selera di sini," katanya.

Warong yang dibuka setiap hari bermula seawal pukul 6 pagi hingga 2 petang itu juga menerima tempahan untuk majlis keramaian.

Bagi mereka yang ingin membuat tempahan dan mendapatkan maklumat lanjut, boleh menghubungi Wan Rahmah di talian 017-7489717.

Sementara itu, seorang pelanggan, Khairi Mat Yusof,30, berkata, dia telah menjadi pelanggan tetap dan akan berkunjung ke Su Warong Nasi Kerabu sekurang-kurangnya sekali setiap minggu.

"Hidangan nasi kerabu di sini sangat sedap dan tiada mana-mana kedai yang mampu menandingi keenakannya.

"Selain itu, harga yang ditawarkan juga amat berpatutan menyebabkan saya sentiasa berkunjung ke sini," katanya.

Rosmawati Zawawi, 24, pula berkata, dia selalu berkunjung ke warung tersebut bagi menikmati hidangan sarapan di situ.

"Nasi kerabu di sini memang sangat sedap. Sebab itulah, ramai orang datang...sampai ada yang sanggup beratur," katanya.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment