Jom Jadi Geng

10 December 2011

Anggun Dengan Bersanggul

Sanggul digayakan oleh wanita dahulu. Pada masa itu golongan wanitanya menyimpan rambut panjang dan cara yang kemas untuk mendandan rambut ialah dengan menyanggul.

Mudah sahaja jika melihat nenek-nenek kita membuat sanggul yang ringkas. Cuma dibelit-belitkan rambut dan dimasukkan ke dalam rambut bergulung berbentuk roti canai yang belum dileperkan.

Zaman berubah dan sanggul semakin dilupakan. Mungkin kerana wanita lebih selesa berambut pendek juga semakin ramai wanita yang memakai tudung.

Pun begitu, jika diperhatikan sanggul kini kembali dan diamalkan pula oleh wanita yang bertudung. Mereka sanggup membeli sanggul palsu berbentuk bulat yang dibuat daripada benang atau kain yang diikat pada rambut kerana ingin nampak cantik apabila bertudung.

Bagaimanapun sanggul yang lebih besar, cantik dengan gaya yang lebih moden hanya digayakan pada majlis tertentu seperti majlis makan malam, perkahwinan dan majlis rasmi.

Wanita yang inginkan kelainan terutama di hari persandingan biasanya memilih sanggul kerana nampak lebih anggun apatah lagi jika digayakan dengan busana tradisional.

Jurusolek artis Zulfazli Suhadi yang juga penulis buku Sanggul berkongsi pengalamannya mendandan rambut artis dan wanita ternama dengan pelbagai gaya sanggul.

Menurut Zulfazli, dia mula tertarik dengan sanggul apabila selalu melihat arwah neneknya tidak lekang daripada sanggul palsu.

"Nenek berketurunan Jawa dan bersanggul merupakan satu kemestian bagi wanita Jawa sejak dahulu lagi," katanya.

Kemudian apabila tiba hari raya, jurusolek artis terkenal itu akan mendandan rambut ibunya dan meminjam sanggul palsu neneknya.

Ibunya yang sporting membiarkan sahaja rambutnya didandan.

Kata Zulfazli, sanggul boleh dibuat dengan pelbagai bentuk dan gaya sama ada bulat di atas kepala, sisi kepala, tengkuk dan leher.

Sanggul juga boleh dibuat dalam bentuk kelopak bunga.

''Dahulu sanggul hanya boleh dibuat pada mereka yang berambut panjang sahaja. Tetapi sekarang, mereka yang berambut pendek juga boleh menggayakan sanggul.

''Bagi yang berambut pendek, banyak bahan lain yang boleh membantu bagi membuat sanggul contohnya korsaj bulu atau reben.

"Korsaj akan kelihatan seperti sanggul jika disepitkan di bahagian belakang rambut.

"Rambut yang pendek disikat ke belakang dan disapu gel supaya kemas. Rambut diperkemaskan dengan sepit rambut dan disepitkan dengan korsaj.

''Sanggul akan lebih kukuh dan kemas dengan bantuan sepit rambut, semburan rambut dan jaring rambut.
"Ia juga nampak lebih cantik dengan aksesori rambut seperti sepit rambut berhias permata, bunga, cucuk sanggul malah kerongsang baju juga boleh dijadikan hiasan pada sanggul,'' kata Zulfazli lagi.

Dia menambah, sanggul tinggi dicipta untuk kesesuaian bagi wanita yang mempunyai ketinggian sederhana dan ingin nampak tinggi.

Sanggul tinggi sesuai digayakan untuk majlis makan malam dan menghadiri majlis perkahwinan berprestij.
Wanita yang berambut kerinting kekal juga jelasnya, boleh bersanggul tanpa perlu meluruskan rambut terlebih dahulu.

Begitu juga dengan remaja yang ingin nampak anggun ke majlis tari-menari boleh menggayakan sanggul berkelopak besar dan tampak mewah.

Zulfazli berkata, mereka yang mempunyai wajah bulat dan lebar biasanya bimbang untuk bersanggul kerana khuatir wajah akan nampak lebih tembam atau lebih berusia.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment