Jom Jadi Geng

19 March 2011

Mistik Taruhan Khoon Hooi

Pereka fesyen terkenal Khoon Hooi kembali mengorak langkah dengan pelancaran koleksi pakaian untuk wanita bersempena sambutan musim bunga dan panas 2011.

Koleksi yang bertemakan gabungan tradisional dan moden ini diinspirasikan oleh elemen-elemen mistik.
Koleksi ini menggunakan warna-warna semula jadi seperti warna tanah dan akar untuk corak kelihatan lebih liar dan nampak unik.

Sihir ataupun mistik adalah satu kuasa yang boleh menterjemahkan apa yang telah terjadi pada masa lampau, masa akan datang dan masa depan yang tidak dapat digambar dan dilukis.

Fabrik ini menggabungkan warna dan cetakan pada kain kemudian diubah seperti gambaran mistik supaya fabrik kelihatan lebih menarik dan bergaya.

Koleksi ini adalah kombinasi material daripada kaleidoskope ‘ikat’. ‘Ikat’ yang bermaksud mengikat digunakan oleh orang-orang Iban Malaysia untuk membuat ikatan pada anyaman tradisi yang menggunakan proses pewarnaan sebagaimana teknik celup ikat pada salah satu serat lengkungan atau benang.

Dengan pengaruh gaya idiosinkratik tersendiri, koleksi ini menggunakan hasil kerja tangan untuk menampakkan pengertian warna yang berbeza dengan butiran fabrik pembuatan tangan yang baru dan lebih sofistikated.

Koleksi Khoon Hooi musim bunga dan panas 2011 membawa koleksi khayalan dan jumlah yang dramatik dengan memaparkan pembuatan tangan fabrik ‘ikat’ yang dikombinasikan dengan tekstur material yang lembut secara semula jadi untuk menterjemahkan kecantikan yang mistik.

Koleksi Khoon Hooi musim bunga dan panas 2011 boleh diperolehi di Star Hill Gallery, Maizen dan Parkson, Pavillion.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment