Jom Jadi Geng

24 May 2011

Nur Ayuni Reka Kasut Melalui Internet

Namanya mungkin tidak setanding Jimmy Choo mahupun Zhang Toi, namun Nur Ayuni Azri, 21, berkongsi minat yang sama dengan dua pereka tersohor ini - iaitu mencipta kasut-kasut yang cantik.

Bidang rekaan kasut di negara ini sememangnya semakin diminati malah kian ramai anak muda yang mencuba nasib lebih-lebih lagi dengan adanya kursus-kursus rekaan kasut untuk mendalami lagi ilmu tersebut.

Bagi Nur Ayuni dorongan minat membuatkan dia berjinak-jinak dengan dunia rekaan kasut biarpun secara sambilan.

Ini kerana, anak kelahiran Kuala Lumpur ini masih menuntut di salah sebuah kolej swasta di ibu negara dalam jurusan kejuruteraan perisian.

Walaupun bidang yang dipelajari amat berbeza dengan kerjaya sambilannya hari ini, ia tidak menimbulkan sebarang masalah kepada Nur Ayuni malah beliau aktif menghasilkan rekaan kasut yang unik dan cantik sejak beberapa tahun lalu.

Ketika ditemui di rumahnya di Taman SPPK, Kuala Lumpur, Nur Ayuni bercerita bahawa dia menceburi bidang rekaan kasut tanpa sebarang pengetahuan khusus dalam bidang tersebut.

Bagaimanapun oleh kerana minat yang terlalu tinggi dan mendalam, ilmu mereka cipta kasut sanggup dipelajarinya melalui Internet.

Bercerita lanjut mengenai penglibatannya dalam bidang rekaan kasut, Nur Ayuni memberitahu bahawa dia merupakan seorang yang suka membeli belah melalui Internet.

Sebelum itu pun, Ayuni pernah menjual kasut dari China tetapi tidak lama kerana ada masalah dari segi saiz dan kadang kala ada kasut yang diperbuat daripada kulit babi.

Selepas berhenti sebentar dan akhirnya dia mula terfikir untuk berniaga semula tetapi kali ini lebih serius.
''Walaupun saya tidak mempunyai pengalaman apatah lagi pengetahuan dalam bidang perniagaan, tetapi kerana minat yang mendalam, saya pelajari juga melalui Internet.

''Bagaimanapun, sebelum melibatkan diri secara serius dalam bidang rekaan kasut, saya terlebih dahulu membuat kajian dan penyelidikan apakah rekaan dan fabrik yang digemari pengguna.

''Alhamdulillah, segala penat lelah selama ini berbaloi dan apabila rekaan saya berada di pasaran (online), sambutannya amat menggalakkan dan ia di luar dugaan,'' ujar anak bongsu daripada tiga beradik ini.

Berbicara lebih lanjut mengenai pemilihan fabrik, Nur Ayuni gemar membeli fabrik dari Indonesia kerana, selain murah, coraknya pelbagai dan cantik serta lain daripada yang lain.

Sementara itu, setiap kasut yang dihasilkan rekaannya adalah ilham daripada hasil bacaan majalah dalam negara ataupun luar negara dan tidak ketinggalan Internet.

Menamakan rekaannya YMS Koleksi, setiap satu rekaan yang dihasilkan adalah eksklusif dan hanya terdapat 50 pasang untuk setiap rekaan.

Boleh didapati pada harga terendah RM140 dan termahal RM200, YMS koleksi hanya boleh dibeli secara online dan bagi mereka yang ingin melihat koleksi-koleksi Ayuni bolehlah layari www.youmeandshoes. blogspot.com atau melalui laman sosial Facebook you, me and shoes.

Dijahit oleh tukang jahit tempatan, Nur Ayuni turut menerima tempahan mengikut rekaan dan cita rasa pelanggan.

''Untuk setiap rekaan, saya memerlukan sebulan bagi menyiapkannya dan saya turut menerima tempahan mengikut rekaan dan cita rasa pelanggan.

"Bagaimanapun, pelanggan juga boleh memilih rekaan yang telah sedia ada,'' katanya mengakhiri perbualan.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment