Jom Jadi Geng

30 January 2011

Penganiayaan Sosial Terhadap Wanita

Ramai wanita atas dasar 'taat kepada perintah suami' telah membenarkan situasi seperti yang dialami oleh Puan Z berlaku pada diri mereka.

Terdapat banyak kes di mana wanita telah dizalimi oleh suami secara tidak langsung atau secara tidak sedar oleh mereka sendiri. Sekali lagi faktor agama dijadikan alasan secara tidak bertanggung jawab oleh sebilangan suami.

Ada golongan suami dengan lantang menyatakan status suami bagi seorang wanita adalah lebih tinggi dan lebih mulia daripada ibu bapa wanita itu sendiri. Lantas keutamaan haruslah diberikan kepada suami tersebut.
Hadis yang sering dijadikan dalil bagi perlakuan suami ini adalah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah bahawa Rasulullah bersabda:  
"Siapakah manusia yang perlu diagungkan haknya oleh seorang wanita? Jawab Rasullullah, "Suaminya". Aku bertanya lagi, "Bagi seorang lelaki?", Jawab Nabi, "Ibunya" [Riwayat al-Hakim].
Perlu dinyatakan bahawa terdapat pandangan ulama yang menyatakan bahawa hadis ini adalah dhaif, bagaimanapun saya tidak berhasrat untuk membahaskannya.

Namun, sekiranya hadis tersebut sahih, ia tidaklah boleh ditafsirkan atau dijadikan justifikasi oleh golongan suami untuk menafikan hak isteri terhadap pergaulan dan kasih sayang yang telah wujud sekian lama antara anak dan ibu bapa atau adik beradik, hanya atas alasan 'keutamaan seorang suami' tersebut.

Ada juga beberapa kes yang menunjukkan halangan-halangan melalui arahan atau tegahan suami untuk isteri berjumpa dengan sahabat atau teman lama mereka tanpa alasan yang kukuh. Tindakan itu semata-mata untuk menunjukkan 'kekuasaan' dan 'keutamaan' seorang suami.

Islam adalah agama yang adil dan murni. Kedatangan Islam itu adalah untuk membawa mahabbah dan rahmat ke sekelian alam.

Mana mungkin Islam dijadikan alasan untuk sesetengah manusia yang tidak bertanggungjawab menafikan hubungan kasih sayang sejati antara anak dan ibu bapa, keluarga mahupun sahabat handai atas dasar iman dan taqwa?

Hakikatnya, ramai golongan lelaki mahupun wanita sendiri tidak menyedari bahawa halangan yang sedemikian rupa yang dikenakan oleh suami kepada seorang isteri boleh dikategorikan sebagai keganasan atau penindasan terhadap golongan wanita. Ia dikategorikan sebagai penindasan sosial.

Penderaan kategori sosial sebegini sering berlaku di rumah. Wanita sering didorong untuk bergantung kepada pasangan masing-masing dan diasingkan dari mendapat sokongan luar termasuk memutuskan hubungan isteri dengan ibubapa, sanak saudara mahupun sahabat si isteri tersebut.

Golongan suami mestilah menerima hakikat bahawa isteri mempunyai hak untuk terus menghormati dan mentaati ibubapanya. Isteri juga berhak untuk bercampur-gaul dengan adik beradik dan sanak saudara selagi tidak melampaui batas syarak.

Halangan yang tidak berasas seperti yang dinyatakan di sini mestilah dielakkan oleh golongan suami. Ini untuk memastikan kita bukan daripada golongan yang mengganasi isteri secara halus seperti keganasan sosial yang dibincangkan di sini.

Adalah lebih baik bagi pasangan yang baru bernikah berbincang tentang hak dan peranan mereka terhadap ibubapa dan mertua masing-masing secara terbuka dan berasaskan mahabah Islamiah yang murni.

Hak untuk mereka melawati dan menziarahi ibubapa dan sanak saudara secara adil dan saksama.
Janganlah ada situasi mana-mana ada pasangan melebihkan keluarga mereka sambil menafikan hak keluarga pasangannya. Ini akan menimbulkan suasana yang tidak harmoni.

Isteri yang ditindas secara sosial sebegini bolehlah mendapatkan khidmat nasihat kaunseling di pusat-pusat kaunseling yang bertauliah seperti di Jabatan Pembangunan Wanita atau Jabatan Agama Islam negeri masing-masing bagi mendapatkan jalan keluar yang terbaik dalam menangani isu ini.

Golongan suami perlulah lebih terbuka untuk menyelesaikan permasalahan ini dengan bijak sambil mengetepikan ego yang tidak rasional.

Pastikan kita tidak tergolong dalam golongan suami yang menzalimi isteri secara sosial. Sayangilah dan hormatilah hak isteri dan keluarga mereka sekali!

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment