Jom Jadi Geng

12 January 2011

Pink Angel Bantu Pesakit Payudara

Saya mahu membantu dengan berkongsi pengalaman saya dengan yang lain. Ketika pertama kali saya menyedari ada ketumbuhan pada saya, saya jahil atau mungkin tidak mahu menerima hakikat itu.

“Saya ke klinik untuk berjumpa doktor dan dirujuk ke hospital untuk menjalani mamogram. Saya dimaklumkan bahawa ketumbuhan itu tidak berbahaya,” jelas Sarah Chee di khalayak ramai, baru-baru ini di Sunway, Selangor.

Beliau berkata demikian pada pelancaran kempen dengan kerjasama Persatuan Kebajikan Kanser Payu Dara (BCWA) dan GlaxoSmithKline Pharmaceutical (GSK) untuk meningkatkan kesedaran terhadap kanser payudara dalam kalangan rakyat Malaysia selain mengumpul dana menerusi kempen Pink Purse.

Sehingga 33 peratus daripada jumlah populasi wanita di Malaysia menjadi mangsa kanser payudara; iaitu 1 daripada 20 wanita Malaysia menghadapi kebarangkalian tinggi mengalami kanser payudara. Risiko ini adalah tinggi.

Sarah meneruskan cerita dengan berkata ketumbuhan itu buat pertama kali dikesannya pada 1997 dan beliau tidak ambil kisah sangat kerana keputusan mamogram adalah negatif.

Sarah dengan gembira meneruskan gaya hidup sihatnya.

“Saya berlari tiga kilometer sehari. Saya makan dan minum secara sihat. Saya tidak terfikir untuk bertemu doktor pakar untuk mendapatkan pendapat kedua.

“Kemudian saya mula sedar yang ketumbuhan itu semakin besar,” kata Sarah.

Beliau mengakui bahawa menghadiri kempen kesedaran kanser payudara bukan rutin beliau sehinggalah beliau memutuskan untuk memeriksa semula ketumbuhan yang terus membesar itu, 10 bulan kemudian.

“Saya bertemu dengan doktor pakar selepas menyedari ketumbuhan itu membesar.

“Daripada raut wajahnya, saya sudah tahu berita yang akan disampaikan tidak baik,” Sarah meneruskan kisahnya.

Akhirnya biopsi dilakukan, dan keseluruhan payu daranya dibuang segera.

“Kesemua ketumbuhan mesti diperiksa dengan serius dan dirawat dengan segera.

“Kanser payudara bukanlah bermakna hukuman mati,” kata Sarah kepada para hadirin.
Beliau menangis tiga hari tiga malam selepas disahkan menghidap kanser dan memberitahu audien, “Itu perkara biasa.”

Sarah kini merupakan seorang anggota Pink Angel yang sedia menemanimereka yang mengalami kanser payudara dan memerlukan bantuan.

“Adalah penting bagi mereka yang menghidap kanser payudara untuk menguruskan dengan lebih baik kehidupan dan penderitaan mereka dengan sokongan keluarga.

“Saya menghabiskan masa melayari Internet untuk mendapatkan maklumat bagi keluarga saya; pendedahan yang wajar terhadap penyakit yang saya alami ini.

“Mereka dalam keluarga juga harus bersedia hidup dengan penyakit ini kerana ia akan memberi kesan kepada kehidupan harian dan interaksi kita,” kata Sarah, yang terselamat daripada ancaman kanser payudara, apabila ditanya bagaimana keluarga menanganinya selepas beliau disahkan menghidap kanser payudara.

Oleh itu keperluan untuk mendidik setiap warga Malaysia, dari semua kumpulan umur pastinya sangat perlu. Dan kempen-kempen seperti The Pink Purse dan Be a Pink Angel pasti akan memudahkan wanita serta keluarga untuk mendapatkan maklumat yang perlu bagi membantu anggota keluarga, rakan ataupun jiran.

Presiden BCWA, Ranjit Kaur,kempen Pink Purse dan Be A Pink Angelmemberitahu bahawa, “kami di BCWA percaya sudah tiba masa untuk mendekati masyarakat luar bandar dan menggalakkan wanita di situ mendapatkan bantuan perubatan bagi apa-apa perubahan luar biasa pada payu dara dan mendapatkan rawatan tepat pada masa apabila didiagnosis dengan kanser payudara.”

Selain daripada pelbagai usaha yang diambil untuk menjayakan kempen, 10,000 layang-layang berwarna merah jambu dalam bentuk bidadari akan dijual pada hargaRM10 setiap satu sehingga Januari 2011, di kawasan orang ramai berkunjung.

“Pada 15 Januari 2011, kami akan melepaskan layang-layang bidadaridalam satu acara besar di Kuala Lumpur. Langit akan dipenuhi bidadari merah jambu yang melambangkan harapan serta sokongan bagi penghidap kanser payu dara dalam memerangi penyakit itu.

“Jadi dapatkanlah layang-layang bidadari merah jambu ini untuk menunjukkan sokongan anda terhadap kempen ini,” demikian diumumkan oleh Presiden BCWA ini. Buat masa ini lebih 7,500 layang-layang disediakan untuk umum, yang menunggu sokongan mereka untuk kempen Pink Purse yang dilancarkan sebelum ini.

Beliau menambah, bahawa merah jambu merupakan lambang universal menandakan sokongan serta pendirian bersama untuk kanser payudara, kasih sayang dan ia dipilih untuk kempen ini kerana ia juga melambangkan simbol fesyen kaum Hawa.

“Ia diwujudkan selari dengan langkah Be A Pink Angel (jadilah Pink Angel) dengan harapan masyarakat tidak akan teragak-agak untuk menderma dengan murah hati, membantu mereka yang menghidap kanser payudara,” jelasnya.

Dipetik dari : www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment